Тема: Особливехудожнє слово М.Вінграновського «Лазить сонечко».
Добіравтора слів для створеннякартини в русічистатиці.
Мета: Ознайомити учнів із життям і творчістю Миколи Вінграновського,його поезією; розвивати поетичну уяву,навички виразного читанняпоетичних творів, уміння передавати під час читання настрій твору, зв’язне мовлення; виховувати любов до прекрасного.
Обладнання:скоромовка,підручник 3-го класу,портрет
М.Вінграновського, казковийгрой.
Тип уроку:вивчення нового твору.
Хід уроку
І. Організаціяучнів до навчання.
- Привітання.
- Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
Гомінка, немов сопілка,
Запашна, як вишні гілка,
Мусиш завжди, я і ти,
Рідну мову берегти.
А щоб вміти говорити,
Треба рідну мову вчити!
- Представлення.
- Мене звати Інна Вікторівна і сьогоднішній урок проведу у вас я.
- Перевірка готовності до роботи.
- Діти, приберіть все зайве з парт,сідайте рівненько та налаштовуйтесь на цікаву роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Введення елементу нестандартності.
- Діти, сьогодні до нас на урок завітав Незнайко.Він підготував для вас цікаві завдання, які ми повинні з вами виконати.
- Читацька розминка.
А) Робота над скоромовкою.
Їхав грудень возом,
Віз мішок морозу,
До морозу криги,
А до криги снігу.
(Читання вчителем, читанняучнями : мовчки,хором, по рядах, повільно, швидко ще швидше)
Б) Гра незвичайні перетворення.
- Виконайте дії та прочитайте слова.
Зір + а – іра + ай + чин – ин + еня... (зайченя).
Дар – ар + ів + чис – с + на... (дівчина).
Рус + і – усі + ома + шке – е + а... (ромашка).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми ознайомимось з життям і творчістю Миколи Вінграновського і з його віршем «Лазить сонечко».
ІV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
- Біографічна довідка.
- Микола Степанович Вінграновський народився 7 листопада 1936 року в селі Богопіль (нині м. Первомайськ) Миколаївської області. Писати вірші почав у студентські роки. Але справжнього розголосу принесла добірка віршів, надрукованих 7 квітня 1961 року у газеті «Літературна газета» під заголовком «Микола Вінграновський. З книги першої, ще не виданої», де було надруковано 15 віршів.М. С. Вінграновський — автор багатьох видань і поезії, і прози. У дитячу літературу М. Вінграновський прийшов з оповіданнями «Бинь — бинь — бинь» та «Чорти», що були надруковані в журналі «Ранок».
- Фізкультхвилинка.
- Діти,зараз давайте трохи відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.
- Всі піднесли руки — раз!
На носках стоїть весь клас,
Два присіли, руки вниз.
На сусіда подивись.
Раз! — і вгору,
Два! — і вниз.
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз — присіли, два — піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
- Опрацювання вірша М. Вінграновського «Лазить сонечко»
- Воло – відвисне місце піл шиєю в багатьох птахів.(Ілюстрація)
- ) Виразне читання вірша вчителем.
скаче коник за коником гоном,
в піжмуркиграють на мить.
Лиш одна білачапля
з малиновим волом
У зеленійводі
на сріблястійнозістоїть.
- Читання про себе, по рядах.
в) Перевірка сприймання прочитаного.
- Про кого йдеться у вірші?Оберфть одного з персонажів і розкажіть,як йогоможнанамалювати.
- У яких рядках змальованозлиття в русі? Прочитайте.
- Якимибарвамисповнено описаний пейзаж?
- Щоіззображеного у вірші вам доводилось спостерігати?
- Якийнастрійнавіюютьтакікартиниприроди?
г)Повторнечитанняучнями.(«день-ніч», хором, дуетом)
д) Вибірковечитання.
- Знайдіть рядок, де розповідається про коника. (скаче коник за коником гоном)
- Щороблятьметелики. (Іметелик з метеликом
в піжмуркиграють на мить.)
е) Підготовка до виразногочитання(читанняакторів (сумно, радісно,байдужо)
- Опрацювання вірша М. Вінграновського «Приспало просо просення…»
а) словникова робота
- Попростувало- пішло (підбірсиномінів)
- Снопи (сніп)- зібрані докупи зжаті чи скошені стебла пшениці, вівса, ячменю, гречки, проса тощо, які перев'язують перевеслом - джгутом з тієї самої рослини, що її жнуть чи косять; с. складають у полукіпки та копиці, потім молотять на полі молотарками або завозять до клунь, де вони лежать до обмолоту. (Ілюстрація). Ді́дух (його ще називають: дід, коляда, колядник, сніп, король, дідок) — українська різдвяна прикраса, символ пожертвування найкращого збіжжя у хліборобських культурах. Дідух — символ урожаю, добробуту, багатства, безсмертного предка, зачинателя роду, духовного життя українців, оберега роду.
- Косеньке око- неоднаковоспрямованізіниці (ілюстраціязайця)
Цікаві факти
. Зайці – єдині ссавці, у яких очі розташовуються з боків голови, зовсім як у птахів. У нього дуже малорухлива шия, і озирнутися він не може. А дивитися треба на того, від кого тікає, от і скошує очі заєць. Тому люди, мабуть, і вирішили – він завжди косить. Через те зайця в народі називають «косим».
- Хащі–зарослі, нетрища, гущава, у тропіках, де багатовологи і тепла - джунглі.
- Пустка –необжита земля. пустир.
б)виразне читання вірша вчителем.
- Хторозмовляє з зайченятком?
Приспало просо просеня,
Й попростувало просо,
Де в ямці спало зайченя
І в сні дивилось косо.
Йому сказало просо: спи,
Заплющкосеньке око.
Залізли коники в снопи,
І хмара спить високо.
Заснув у хащісірийвовк
І лапою укрився.
Твійсірийвовк в воді намок
І спатизавовчився.
Заснуло поле і горби,
І на дорозіпустка.
В солодкімснібіля води
Росте твоя капуста.
Заплющкосеньке око й ти,
Підставпідвухо лапку.
Як будеш спать — будешрости,
Маленькезайченятко.
в)Повторнечитанняучнями.(про себе , ланцюжком,, дуетом, день-ніч, виразно)
г) Робота над текстом поезії.
- Знайдіть у вірші слова,які звучать ніжно,лагідно. Як авторовівдалосянадатиїмпестливогозабарвлення?
- Знайдіть у віршіуособлення?
- Щонадаєцьомуописузворушливогозвучання?
- Як треба читативірш тихо чиголосно? Чому?
Д) Робота над художнімизасобами
- Вживанняпестливихслів (просеня, зайченя, косеньке, Маленьке,зайченятко)
Е) Вибірковечитання.
- Знайдіть рядок, вякомурозповідаеться про зайченя.
про сірогововка.
- Прочитайте рядки, у яких описано сон зайчика.
Ж) Творча робота.
- Діти, а зараз сробуйте словесно намалювати картину цьоговірша.
V. Підсумок уроку.
- Підсумкова бесіда.
- Твори якого поета ми сьогодні читали на уроці?
- Що нового ви дізналися про письменника?
- Який вірш вам найбільше сподобався? Чому?
- Оцінювання.
- Домашнє завдання.
- Читати виразно вірш М. Вінграновського «Лазить сонечко» , «Приспало просо просеня»(с. 126-127)
- Прощання.
|