Тема: «Природа – наш спільний дім»
Мета: Вчити учнів усвідомлювати себе частиною світу природи; формувати інтерес до навколишнього середовища; розвивати увагу, спостережливість, бажання допомогти довкіллю; виховувати в школярів дбайливе і гуманне ставлення до природи, бажання милуватися її красою.
Обладнання: тема, фото птахів, тварин, рослин, назви тварин, назви команд, девізи, жетони.
Вид заняття: бесіда з елементами гри.
Хід роботи:
І Вступна частина
- Привітання.
Йдемо в гості до природи
Є в ній різна дивина!
В небі – зорі, в ріках – води,
В полі - квіточка ясна.
А зимою є сніжинка,
Літо – дощик принесе.
Є метелик і пташинка.
І таке цікаве все!
- Перевірка готовності до роботи.
- Усміхнімось, друзі, квітам, травам, деревам і людям. І нехай в усьому світі краси й добра прибуде.
- Повідомлення теми і мети.
- Сьогодні ми з вами пізнаємо сторінки нашої природи. Тема нашого заняття – Природа наш спільний дім.
ІІ Основна частина
- Об’єднання в команди.
- А зараз ми з вами об’єднаємося в команди за рядами.
- Перша команда - - ,,СОКОЛИ”. Девіз: Ширяй у небесах, Але не забувай Про рідний край!
- Друга команда - „Дельфіни” девіз: Дельфін завжди вперед пливе, Ніколи він не відстає!
- Третя команда - „Кульбабки”. Девіз: тримаймось разом, щоб не здуло!
- Вступна бесіда.
- Природа самодостатня і цінна сама собою. І завдання людини — не зашкодити, оскільки вона є лише частинкою цієї природи. Ми живемо на прекрасній планеті Земля та всі відповідальні за неї. Але люди забруднюють довкілля, шкодячи цим і собі.
- Сьогодні ми зібралися , щоб поговорити про природу, використання її благ людиною, про наслідки необдуманої поведінки людей, цікаві факти, пов’язані з тваринним світом. Тож почнемо.
- Розповідь про Птахів
Із далеких країн повернулись пташки,
Задзвеніли в пахучому гаї,
Скоро в зелень рясну уберуться садки, −
Не пізнати розкішного краю.
- Діти, яких ви знаєте птахів?
- Лебідь – сильний птах. Він може збити з ніг навіть людину. Ці птахи дуже вірні один одному. Тому існує вислів «лебедина вірність». У Японії на одному острові збудовано пам’ятник лебедю. На цьому острові школа розташована якраз на березі озера, на яке щороку прилітають лебеді. Так було і 1961 році, але тоді один птах виявився хворим. Навесні птах не зміг летіти додому і залишився. Він швидко звик до своїх маленьких друзів, брав із рук їжу. Через 3 роки птах помер. Усім селищем люди зібрали кошти і побудували пам’ятник лебедю.
- А в Австралії та в американському місті Бостоні є пам’ятник горобцю. Його поставили за те, що горобці врятували населення від голоду. В цих місцях з’явилося багато волохатої гусені, яка повністю знищувала зелень. Зібравшись з цілої околиці, горобці швидко впорались із шкідниками і допомогли зберегти урожай.
- А ще я хочу розповісти про голубів. Ці птахи живуть по всьому світу. Вони мають здатність знаходити дорогу до свого гнізда. Цю особливість використовували люди для пересилання різних повідомлень. Голубина поштова служба була в багдадського султана ще у 1150 році.
- Жайворонок починає свою пісню, злетівши на висоту 50-100 м, повільно літаючи колами, з широко розкритим хвостом. Дзвінкі трелі під небесами зазвичай лунають від 2 до 6, а деколи до 15 хвилин. Потім птах повертається на землю, щоб трохи згодом знову здійнятись в повітря.
- Найменший із сучасних птахів – колібрі-бджілка. Його довжина – 5,7 см, а вага – 1,6 г.
- Гра «Так чи ні»
- А зараз ми з вами пограємо в гру «Так чи ні», кожній команді по черзі я буду задавати питання, а ви повинні підняти руку та відповісти.
- Лебідь дуже слабкий птах.(ні)
- Пам’ятник лебедю збудовано в Японії.(так)
- Пам’ятник горобцю збудовано в Бостоні.(так)
- Памятник горобцю поставили за те, що там жило дуже багато горобців. (ні)
- Перепілку використовували для пересилання різних повідомлень. (ні)
- Жайворонок не вміє літати. (ні)
- Молодці дуже добре запам’ятали.
- «Дикі тварини»
- Тепер нас чекає інформація про тварин.
- Коли європейці вперше побачили жирафа, вони назвали його верблюдопардом, вирішивши, що це гібрид верблюда і леопарда.
- Вага страусиного яйця може досягати 1,5 кг.
- Змії можуть спати 3 роки поспіль, нічого не приймаючи їжу.
- Дельфіни сплять з одним відкритим оком.
- Слон — єдина тварина з 4 колінами.
- У равлика близько 25 000 зубів.
- Лінивці проводять 75% життя уві сні.
- Кішку приручили давно. По-різному склалася доля кота. В одних країнах він – священна тварина, а в інших – уособлення нечистої сили. Якщо за котами доглядати, то вони можуть прожити до 20 років.
- Коти відчувають запахи в 14 разів сильніше, ніж люди.
- На думку вчених всі собаки, які є на Землі, походять від свого дикого предка – вовка. Більше 10 тисяч років тому люди ловили вовченят, щоб з’їсти. Окремі вовченята залишалися і поступово приручалися. Тепер собаки дарують нам свою любов і відданість, тому ми повинні платити їм тим самим.
- Які цікаві факти ви запам’ятали?
- Гра «Показуха»
- Далі нас чекає гра «Показуха». по 2 гравця з команди будуть виходити до нас, вам буде дана назва тварини і ви повинні без слів показати цю тварину своїй команді.
- (Жирафа, слон, кіт, миша, кенгуру, ведмідь)
- Молодці, всі впоралися із завданням.
- Охорона природи.
- Росла людина на землі і поступово пізнавала світ. Брала від природи все: повітря – дихати, водичку – пити, рослини – їсти. Люди навчилися добувати вогонь, приручили тварин, навчилися захищатись від хижих звірів і полювати, знаходити та готувати собі їжу.
- Ї чим краще людина пізнавала світ, тим більше будувала будинків, мостів, доріг, тим самим змінювала природне середовище, своє довкілля.
А що ж таке довкілля.
Все, що навколо тебе:
Сонечко, хмаринка, небо,
і пісок, каміння, води,
й люди – часточка природи.
Поле, гори і травичка,
Ліс, повітря і водичка,
Бджілка, пташечка і зорі,
Вільний вітер на просторі,
Квіточки і різне зілля –
Це дитино, й є – довкілля!
- А тепер подумаємо, чи можемо ми обійтися без цього чарівного довкілля?
- Спочатку проведемо такий дослід: вдихнемо повітря багато-багато, а тоді закриємо руками носик і роти, подивимось: наскільки ж нам його вистачить? Ну, довго ви протримались? Ні, треба швидше вдихнути.
- Отже, довкілля – це, в першу чергу повітря! Вся наша земна кіля вкрита повітрям. Ми його, зазвичай, не помічаємо, але коли б воно раптом зникло, ми б не змогли прожити і кількох секунд, бо одразу закипить вся вода на Землі, а промені сонця спалять усе живе.
- Повітря необхідне людині, тваринам, рослинам, щоб дихати, а значить жити.
- А як же люди можуть зберігати повітря? Його чистоту?
- Фізкультхвилинка.
- А зараз діти підведіться із-за парт, бо ми проведемо незвичайну фізкультхвилинку під назвою «Як зберегти природу».
Якщо ти не нариваєш великих букетів квітів, то сплесни в долоні над головою.
Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі, то топни ногою.
Якщо ти не ламаєш гілок дерев, то підстрибни.
Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі, то руки піднімай.
Якщо тобі подобаються квіти – посміхнися.
Якщо ти підібрав приблудне кошеня, то простягни руку вперед.
- Молодці! Сідайте, будь ласка.
- Правила поводження на природі.
- Які ви знаєте правила поводження на природі? Давайте скажемо що можна робити.
МОЖНА
саджати квіти, дерева
охороняти рідкісні рослини
берегти молоді рослини
обгороджувати мурашники
спостерігати за тваринами
підгодовувати птахів
прибирати місце відпочинку
милуватися красою природи
ламати гілок дерев
обдирати кору дерев
рвати багато квітів
збивати гриби ногами
руйнувати мурашники
ловити жаб, метеликів
палити вогонь
руйнувати пташині гнізда
- Вікторина.
- А зараз невеличка вікторина, ми зачитуємо питання, а ви даєте повну відповідь:
1. Як називається книга, в якій список рідкісних видів тварин та рослин, що перебувають під загрозою зникнення? (Червона книга).
2. Як називаються опади у вигляді води? (Дощ).
3. Дерево, на якому ростуть котики. (Верба).
4. Що замінює м’ясо серед рослинного світу? (Гриби).
6. Дві найпопулярніші у світі лікарські овочеві рослини. (Цибуля, часник).
7. Плазун із жовтими вушками. (Вуж).
8. Хто відкидає хвоста? (Ящірка).
10. Про яких тварин можна сказати, що вони “лізуть із шкіри”? (Змії).
11. Чи бувають літаючі звірі? (Так, кажани).
12. Які тварини ростуть протягом всього життя? (Риби).
13. Яка риба без луски? (Сом).
14. Яких птахів найбільше в наших краях? (Горобців, шпаків і домашніх курей).
15. Що буде із бджолою, якщо вона вкусить? (Вона загине).
ІІІ Заключна частина
- Підсумкова бесіда.
- А тепер давайте підведемо підсумки.
- Яка була тема нашого заняття?
- В які ігри ми грали?
- Що ви запам’ятали про птахів?
- Диких тварин?
- Домашніх тварин?
- Нагородження.
- Я сподіваюсь, що ви все добре запам’ятаєте та будете бережливо ставитися до природи. А за те, що всі команди були активними та старалися, ви отримуєте жетончики.
- Прощання.
- На сьогодні заняття закінчено. До побачення.
|