Тема: «Шевченкове слово»
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Кобзаря; розвивати інтерес до читання, вивчення минулого нашого народу, мовлення; виховувати шанобливе ставлення до минулого України, патріотизм.
Обладнання: тема на дошку, ноутбук, презентація, ілюстрації (картини, до віршів та пам’ятники Шевченка), епіграф, жетони, книги та портрет Т. Г. Шевченка.
Вид заняття: усний журнал.
Хід роботи:
- Вступна частина
- Привітання.
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На занятті не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І скоріш ми починаймо.
- Перевірка готовності до роботи.
- Діти, погляньте, будь ласка на свої парти. Чи лежать на партах конверти та чи одягнули ви медальки?
- Молодці, тож ми починаємо!
- Повідомлення теми і мети.
- Епіграфом до нашого сьогоднішнього заняття стануть такі слова:
Ну, щоб здавалося слова,
Слова та голос –
Більш нічого.
А серце б’ється,
Ожива, як їх почує.
Т.Г. Шевченко
- Діти, хто знає, чиї це слова? (слова Т.Г. Шевченка)
- Тема нашого заняття – «Шевченкове слово». І сьогодні ми будемо говорити про незвичайну людину, людину, яка по сей день є «володарем душі». Це людина – український поет, художник, філософ, народний вчитель – Тарас Григорович Шевченко. Ви вже багато знаєте про нього. А сьогодні на занятті ми спробуємо відкрити для вас нові мало знайомі сторінки його творчої біографії.
- Основна частина
- Вступне слово
- Митець прожив коротке і вкрай важке життя. Із своїх 47-ми років, він 24 роки був кріпаком, 17 років – невільником у засланнях, під наглядом жандармів і тільки 10 років – вільною людиною.
- І в цих несприятливих умовах Тарас створив свій безсмертний “Кобзар”, написав декілька томів прозових і драматичних творів, став Академіком Академії мистецтв. З його мистецької спадщини збереглося 835 творів живопису і графіки. Є дані про 270 втрачених і досі не знайдених мистецьких творів.
- Сторінки з біографії
- Діти, зараз ви переглянете відео-фрагмент, але будьте уважні бо в кінці ми запитаємо що ви дізналися з нього.
(перегляд відео-фрагменту «Біографія Шевченка Т.Г.)
- Коли народився Шевченко? (9 березня 1814р)
- В скільки років Тарас залишився сиротою? (11 р)
- Як називали Тараса Шевченка? Чому? (Кобзар)
- Коли помер Кобзар? І де він похований? (10 березня 1861р. На Чернечій(Тарасовій) горі)
- «Шевченко – поет»
- 2 сторінка нашого журналу називається «Шевченко - поет»
- Ви знаєте, що Тарас Григоровичем був чудовим поетом. Його перу належать дуже багато віршів Поезія Шевченка не просто зачаровувала: вона будила прагнення до волі, національну гідність українців. Його поезія стала нетлінною частиною духовного буття українського народу. Т. Г. Шевченко для нас це не тільки те, що вивчають, а й те, чим живуть. З чого черпають сили й надії.
- Яка найвидатніша збірка віршів Тараса Шевченка? (Кобзар)
- А також ви знаєте, про те, що Шевченко залишив нам усім заповіт. Давайте познайомимося з ним.
- Про що ж заповів великий поет?
- Багато віршів Шевченка стали піснями, які люди люблять та співають до сьогодні. Тож давайте з ними поближче познайомимося. «Тече вода в сине море»
- Наступний пісня, з якою ми познайомимося – «Садок вишневий коло хати»
- Може хтось хоче прочитати вірш Т.Г. Шевченка на пам’ять?
(діти читають вірші Шевченка на пам'ять)
- Поетична спадщина Шевченка налічує понад 240 творів. Однак він відомий світу і як художник.
- Т. Шевченко-художник
- Мистецька спадщина Т. Г. Шевченка налічує близько 1200 робіт – олійних картин, акварелей, офортів, малюнків.
(перегляд відео-фрагменту «Т. Г. Шевченко-художник)
- Ми дізналися, що ви намалювали невеличкі картини до життя та творчості Т. Г. Шевченка, тому бажаючих показати свій малюнок та розповісти про нього ми по черзі запрошуємо до дошки.
- Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
- Ми не забудем тебе, Тарасе.
- Мрія поета про нове життя здійснилася. Ми шануємо пам'ять поета. Волею історії він ніби ототожнений з Україною, представляє нас, українців, народам світу. Він є нашою гордістю, честю і славою. І нам, дітям, потрібно знати його твори, його життя. Ми називаємо його Кобзарем. Так поет назвав книгу всього свого життя - "Кобзар". Пам'ять про Т. Г. Шевченка живе у серцях людських. Його іменем названі вулиці, театри, школи.
- Багато відомих та невідомих поетів присвячували свої вірші Тарасу Шевченку.
- Ось, прослухайте один із них:
Шлях до Тараса
В дні перемог і в дні поразок,
Щасливі дні і в дні сумні
Іду з дитинства до Тараса,
Несу думки свої земні.
Іду крізь свята, і крізь будні,
Крізь глум юрби, і суєту,
Ні, не в минуле, а в майбутнє
До Тебе, я, Тарасе, йду.
Крізь вітер злий карбую кроки
І чую серцем кожну мить,
“Реве та стогне Дніпр широкий”,
Щоб розбудити всіх, хто спить.
Коли в душі моїй тривога,
Коли в душі пекельний щем,
Іду до нього – до живого –
У Всесвіт віршів і поем.
Я не один іду до нього –
Ідуть до нього тисячі,
Наче грішники – до Бога,
Свої печалі несучи.
І доки в римах “Заповіту”
Бентежить кожне слово нас,
Той рух до сонця не спинити,
Бо зветься сонце те – Тарас.
Юрій Рибчинський
- Діти, давайте запалимо свічку та вшануємо пам'ять видатного поета, художника, філософа та народного вчителя.
- Заключна частина
- Підсумкова бесіда.
- Діти, кому присвячено нашу виховну годину?
- Ким він був?
- Яку має назву найвідоміша збірка віршів Тараса Шевченка?
- Що ви запам’ятали з біографії Т.Г. Шевченка?
- Які картини, написані Шевченком ви запам’ятали?
- На якій горі похований Кобзар?
2. Нагородження.
- Ви сьогодні були дуже слухняними, активними та уважними. Молодці!
3. Прощання.
- Ось і підійшло наше заняття до кінця.
- До побачення! До нових зустрічей!
Завантажити Шевченкове слово.rar
|